Spis treści SAS4/2025
Jak postąpić, gdy pracodawca nie naliczał wpłat do PPK?
Kiedy trzeba „zapisać” do PPK osobę zatrudnioną w wieku 55+?
Kiedy trzeba „zapisać” do PPK osobę zatrudnioną w wieku 55+?
Pracownik (w wieku 58 lat) jest zatrudniony u nas od 6 lat, ale nie został wcześniej „zapisany” do PPK, gdyż nie złożył wniosku w tej sprawie. Obecnie jednak zmienił zdanie i złożył wniosek o zawarcie umowy o prowadzenie PPK. Czy musimy czekać z „zapisaniem” go do PPK co najmniej do 15. dnia po złożeniu tego wniosku?
Nie. W przypadku, o którym mowa w pytaniu, pracodawca powinien „zapisać” pracownika do PPK (czyli zawrzeć - w jego imieniu i na jego rzecz - umowę o prowadzenie PPK) niezwłocznie po złożeniu wniosku o zawarcie umowy o prowadzenie PPK – w miarę możliwości tak, aby poczynając już od pierwszego wynagrodzenia wypłaconego pracownikowi po złożeniu tego wniosku można było obliczyć i pobrać wpłaty do PPK.
Uczestnikiem PPK może zostać tylko „osoba zatrudniona” w rozumieniu ustawy o PPK. „Osobą zatrudnioną” jest np. pracownik (z wyłączeniem m.in. młodocianych). W przypadku, gdy osoba zatrudniona nie osiągnęła jeszcze 55. roku życia, nie musi podejmować żadnych czynności, aby podmiot zatrudniający „zapisał” ją do PPK. Natomiast w sytuacji, gdy osoba zatrudnioną ma już co najmniej 55 lat, ale nie ma jeszcze 70 lat, zostaje ona „zapisana” do PPK tylko na swój wniosek (nie można „zapisać” do PPK osoby, która osiągnęła już 70. rok życia).
Osoba zatrudniona może zostać „zapisana” do PPK dopiero wtedy, gdy ma wymagany okres zatrudnienia. Podmiot zatrudniający zawiera umowę o prowadzenie PPK - w imieniu i na rzecz osoby zatrudnionej - nie wcześniej niż po upływie 14 dni zatrudnienia i nie później niż do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynęły 3 miesiące (90 dni) zatrudnienia tej osoby. Pracownik, o którym mowa w pytaniu, jest już jednak od dawna zatrudniony u tego pracodawcy – nie został wcześniej „zapisany” do PPK, gdyż nie był zainteresowany uczestnictwem w tym programie. Po złożeniu przez niego wniosku o zawarcie umowy o prowadzenie PPK, nie trzeba czekać co najmniej 14 dni na zawarcie dla niego tej umowy. Pracodawca może „zapisać” tego pracownika do PPK nawet od razu po złożeniu wskazanego wyżej wniosku. Pracodawca powinien zrobić to niezwłocznie – w miarę możliwości tak, aby już od pierwszego wynagrodzenia wypłaconego pracownikowi po złożeniu tego wniosku można było obliczyć i pobrać wpłaty do PPK. Pierwsze wpłaty oblicza się i pobiera się od wynagrodzenia wypłaconego uczestnikowi PPK po powstaniu stosunku prawnego wynikającego z umowy o prowadzenie PPK. Należy dokonać ich (czyli przekazać do instytucji finansowej) w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały obliczone i pobrane. Przykładowo, gdyby pracownik, o którym mowa w pytaniu, złożył wniosek o zawarcie umowy o prowadzenie PPK 25 czerwca, pracodawca mógłby „zapisać” go do PPK nawet od razu w tym dniu. Gdyby pierwsze wynagrodzenie - po „zapisaniu” pracownika do PPK - zostało wypłacone 29 czerwca, to już od tego wynagrodzenia pracodawca miałby obowiązek obliczyć i pobrać wpłaty do PPK. Pracodawca miałby czas na dokonanie tych wpłat do 15 lipca.
Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj: https://www.mojeppk.pl/szkolenia.html.
Podstawa prawna:
art. 2 ust. 1 pkt 18, art. 15, art. 16, art. 26-28 ustawy z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 427).
Anna Puszkarska
ekspertka PFR Portal PPK
Jak postąpić, gdy pracodawca nie naliczał wpłat do PPK?
W dniu 16 grudnia 2024 r. zatrudniliśmy zleceniobiorcę (w wieku 35 lat), który podlega z tytułu tego zlecenia obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, ale – na skutek naszego błędu – nie „zapisaliśmy” go do PPK ani nie naliczaliśmy od wypłacanego mu wynagrodzenia wpłat do PPK. Wyszło to na jaw dopiero na początku czerwca br. Czy możemy dokonać za zleceniobiorcę tych zaległych wpłat do PPK?
Nie jest możliwe dokonanie zaległych wpłat do PPK. Zleceniodawca powinien naprawić szkodę wyrządzoną zleceniobiorcy brakiem tych wpłat zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego.
Zleceniobiorca, podlegający z tytułu tego zlecenia obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jest „osobą zatrudnioną” w rozumieniu ustawy o PPK. Zleceniodawca miał obowiązek „zapisać” go do PPK (czyli zawrzeć - w jego imieniu i na jego rzecz - umowę o prowadzenie PPK), przy czym miał na to czas pomiędzy 15. dnia zatrudnienia tej osoby (czyli 30 grudnia 2024 r.) a 10. dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynęło 90 dni zatrudnienia (czyli 10 kwietnia 2025 r.). Zleceniodawca nie dopełnił obowiązku zawarcia umowy o prowadzenie PPK do 10 kwietnia 2025 r., co spowodowało, że w pierwszym dniu po upływie tego terminu zleceniobiorca stał się uczestnikiem PPK z mocy prawa (z mocy prawa powstał stosunek prawny wynikający z umowy o prowadzenie PPK między zleceniobiorcą a instytucją finansową, z którą zleceniodawca ma zawartą umowę o zarządzanie PPK, na warunkach wynikających z umowy o zarządzanie PPK – por. art. 17 ustawy o PPK).
Od wynagrodzeń wypłaconych zleceniobiorcy po tym, jak stał się uczestnikiem PPK, powinny były zostać obliczone i pobrane wpłaty do PPK. Jednak zleceniodawca nie robił tego i zorientował się, że popełnił błąd dopiero na początku czerwca br., co oznacza, że brakuje wpłat do PPK od wynagrodzeń wypłaconych zleceniobiorcy do końca maja. Wpłaty do PPK oblicza się i pobiera w terminie wypłaty wynagrodzenia uczestnikowi PPK. W przypadku nienaliczenia i niepobrania wpłat do PPK w tym terminie, nie ma już możliwości ich późniejszego naliczenia i pobrania (np. z kolejnego wynagrodzenia uczestnika PPK – nawet za jego zgodą). Są to zaległe wpłaty do PPK. Szkoda wyrządzona zleceniobiorcy brakiem zaległych wpłat do PPK powinna zostać naprawiona przez zleceniodawcę na zasadach określonych w kodeksie cywilnym.
WAŻNE. Zleceniodawca nie ponosiłby odpowiedzialności za brak zaległych wpłat do PPK, gdyby było to spowodowane przekazaniem mu przez zleceniobiorcę błędnych informacji, powodujących błędne ustalenie w przedmiocie podlegania przez niego obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu tego zlecenia (czyli posiadania statusu „osoby uprawnionej” w rozumieniu ustawy o PPK). W przypadku, o którym mowa w pytaniu, „niezapisanie” zleceniobiorcy do PPK oraz niedokonywanie za niego wpłat do PPK było jednak spowodowane błędem zleceniodawcy, a nie błędnymi informacjami uzyskanymi przez niego od zleceniobiorcy.
Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj: https://www.mojeppk.pl/szkolenia.html.
Podstawa prawna:
art. 2 ust. 1 pkt 18, art. 16, art. 17, art. 26-29 ustawy z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 427),
ustawa z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. 2024 r. poz. 1061 ze zm.).
Anna Puszkarska
ekspertka PFR Portal PPK