Jak postąpić, gdy pracodawca nie naliczał wpłat do PPK?
W dniu 16 grudnia 2024 r. zatrudniliśmy zleceniobiorcę (w wieku 35 lat), który podlega z tytułu tego zlecenia obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, ale – na skutek naszego błędu – nie „zapisaliśmy” go do PPK ani nie naliczaliśmy od wypłacanego mu wynagrodzenia wpłat do PPK. Wyszło to na jaw dopiero na początku czerwca br. Czy możemy dokonać za zleceniobiorcę tych zaległych wpłat do PPK?
Nie jest możliwe dokonanie zaległych wpłat do PPK. Zleceniodawca powinien naprawić szkodę wyrządzoną zleceniobiorcy brakiem tych wpłat zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego.
Zleceniobiorca, podlegający z tytułu tego zlecenia obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jest „osobą zatrudnioną” w rozumieniu ustawy o PPK. Zleceniodawca miał obowiązek „zapisać” go do PPK (czyli zawrzeć - w jego imieniu i na jego rzecz - umowę o prowadzenie PPK), przy czym miał na to czas pomiędzy 15. dnia zatrudnienia tej osoby (czyli 30 grudnia 2024 r.) a 10. dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynęło 90 dni zatrudnienia (czyli 10 kwietnia 2025 r.). Zleceniodawca nie dopełnił obowiązku zawarcia umowy o prowadzenie PPK do 10 kwietnia 2025 r., co spowodowało, że w pierwszym dniu po upływie tego terminu zleceniobiorca stał się uczestnikiem PPK z mocy prawa (z mocy prawa powstał stosunek prawny wynikający z umowy o prowadzenie PPK między zleceniobiorcą a instytucją finansową, z którą zleceniodawca ma zawartą umowę o zarządzanie PPK, na warunkach wynikających z umowy o zarządzanie PPK – por. art. 17 ustawy o PPK).
Od wynagrodzeń wypłaconych zleceniobiorcy po tym, jak stał się uczestnikiem PPK, powinny były zostać obliczone i pobrane wpłaty do PPK. Jednak zleceniodawca nie robił tego i zorientował się, że popełnił błąd dopiero na początku czerwca br., co oznacza, że brakuje wpłat do PPK od wynagrodzeń wypłaconych zleceniobiorcy do końca maja. Wpłaty do PPK oblicza się i pobiera w terminie wypłaty wynagrodzenia uczestnikowi PPK. W przypadku nienaliczenia i niepobrania wpłat do PPK w tym terminie, nie ma już możliwości ich późniejszego naliczenia i pobrania (np. z kolejnego wynagrodzenia uczestnika PPK – nawet za jego zgodą). Są to zaległe wpłaty do PPK. Szkoda wyrządzona zleceniobiorcy brakiem zaległych wpłat do PPK powinna zostać naprawiona przez zleceniodawcę na zasadach określonych w kodeksie cywilnym.
WAŻNE. Zleceniodawca nie ponosiłby odpowiedzialności za brak zaległych wpłat do PPK, gdyby było to spowodowane przekazaniem mu przez zleceniobiorcę błędnych informacji, powodujących błędne ustalenie w przedmiocie podlegania przez niego obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu tego zlecenia (czyli posiadania statusu „osoby uprawnionej” w rozumieniu ustawy o PPK). W przypadku, o którym mowa w pytaniu, „niezapisanie” zleceniobiorcy do PPK oraz niedokonywanie za niego wpłat do PPK było jednak spowodowane błędem zleceniodawcy, a nie błędnymi informacjami uzyskanymi przez niego od zleceniobiorcy.
Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj: https://www.mojeppk.pl/szkolenia.html.
Podstawa prawna:
art. 2 ust. 1 pkt 18, art. 16, art. 17, art. 26-29 ustawy z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 427),
ustawa z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. 2024 r. poz. 1061 ze zm.).
Anna Puszkarska
ekspertka PFR Portal PPK