Megatrendy a polityka klimatyczna w Polsce – jakie obszary podlegają transformacji i od czego zacząć?

ENERGIA I KLIMAT 

Zanieczyszczenie powietrza i środowiska, globalne ocieplenie czy ograniczenia w dostępności do zasobów naturalnych, są coraz silniej odczuwalne w życiu codziennym. Częściową pomoc zapewniają różne technologie. Ważny impuls w tym procesie odgrywa również unijna oraz krajowa polityka klimatyczna, która nakłada coraz więcej obowiązków, udostępniając przy tym programy finansowe. Z jednej strony mają one na celu wsparcie wdrażania niskoemisyjnych, innowacyjnych rozwiązań (strona popytowa), z a drugiej stymulację rozwoju i produkcji pożądanych technologii (strona podażowa).

Co w praktyce oznacza transformacja dla społeczności lokalnych w Polsce, w tym samorządów lokalnych? Wymogi regulacyjne oraz dedykowane finansowanie technologii niskoemisyjnych stanowią zarówno ogromne wyzwanie, jak i unikalne szanse na pozyskanie dużych środków finansowych i modernizację wielu potrzebujących tego obszarów.
W transporcie wdrażane są pojazdy nisko i zeroemisyjne oraz rozwijana jest koncepcja tzw. transportu wielomodalnego. W transporcie publicznym wspierane są bateryjne autobusy elektryczne oraz wodorowe z ogniwem paliwowym, transport szynowy – uznawany za najbardziej efektywny zbiorowy środek transportu, inwestycje transportu rzecznego, morskiego, a także lotniczego. W transporcie indywidualnym promowane są przede wszystkim aktywne formy mobilności, w tym wspierane są inwestycje transportu rowerowego (ścieżki rowerowe, zadaszenie postojowe, kampanie i programy społeczne) czy pieszego, a także mobilność współdzielona, wspomagająca transport publiczny. W energetyce najwyższy priorytet ma rozwój odnawialnych źródeł energii (OZE), zarówno lądowych jak i morskich, rynek gazów zdekarbonizowanych, magazynowanie dwutlenku węgla, energetyka rozproszona, rozwój sieciowy i magazyny energii czy nowoczesne ciepłownictwo. Wśród pozostałych obszarów trzeba także wyróżnić budownictwo (m.in. wzrost efektywności energetycznej budynków), leśnictwo i użytkowanie gruntów, ekologiczne rolnictwo, rozwój „inteligentnych miast” (ang. smart city), czy gospodarkę o obiegu zamkniętym (np. budowa zbiorników retencyjnych – tych dużych, ale także mniejszych w gospodarstwach domowych).
Patrząc na długą listę transformowanych obszarów, pojawia się pytanie, od czego zacząć działania na szczeblu lokalnym? Kluczowa jest identyfikacja lokalnych potrzeb inwestycyjnych, dobrym pomysłem jest także realizacja audytu energetycznego, który pomoże zrozumieć lokalną specyfikę konsumpcji energii oraz identyfikacja śladu węglowego – miejsc powstawania największych emisji oraz zanieczyszczeń. Ważne jest śledzenie konkursów i programów wspierających inwestycje w każdym z interesujących nas obszarów.
Wszystkie wymienione aspekty, w tym najważniejsze akty prawne, dostępne źródła finansowania inwestycji czy dogłębna analiza dostępnych technologii, szczegółowo omawiane są podczas studiów podyplomowych, organizowanych przez Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego pn. „Polityka klimatyczna i zarządzanie ochroną środowiska oraz transformacją energetyczną w wymiarze lokalnym”.


Filip Targowski
Wydział Zarządzania, Uniwersytet Warszawski
Studia i publikacja są dofinansowane
ze środków Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Link do strony studiów:
https://www.politykaklimatyczna.edu.pl/

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa