Obowiązkowe ubezpieczenie odholowanych pojazdów
AKTUALNOŚCI / PROJEKTY - SAS 6/2024
7 listopada 2024 r. sejmowa Komisja ds. petycji rozpatrzyła petycję dotyczącą wprowadzenia zmian do ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych w zakresie obowiązku ubezpieczenia przez jednostki samorządu terytorialnego pojazdów przejętych lub w stosunku do których orzeczono przepadek na rzecz tych jednostek (BKSP-155-X-177/24).
Autor petycji wskazuje, że jednostki samorządu terytorialnego na podstawie art. 50a i 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym wykonują zadania własne, polegające na usuwaniu pojazdów pozostawionych bez tablic rejestracyjnych lub pojazdów, których stan wskazuje na to, że nie są używane, lub innych pojazdów. Jednostki samorządu terytorialnego w określonych przepisami prawa sytuacjach stają się właścicielami pojazdów mechanicznych i w związku z tym mają obowiązek zawrzeć umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych. JST są obciążone kosztami ubezpieczenia oraz dodatkowo, w przypadku niedotrzymania terminu, na jednostkę nakładane są przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny opłaty karne za niezawarcie umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych. W uzasadnieniu do petycji wskazano, że regulacje europejskie dopuszczają postulowane w petycji rozwiązanie. Komisja, po przedstawieniu petycji oraz dyskusji, podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.