Wynagrodzenia pracowników samorządowych po nowelizacji

AKTUALNOŚCI SAMORZĄDOWE - BIULETYN SAMORZĄDOWCA - 4 / 2024

Od 1 sierpnia 2024 r. obowiązuje nowelizacja rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Projekt, który 5 lipca tego roku został przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów, dotyczył m.in. wzrostu minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla wszystkich kategorii zaszeregowania. Podwyżki weszły w życie z mocą wsteczną od 1 lipca 2024 r.

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (RD77) powstał w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, w celu – jak możemy przeczytać w uzasadnieniu oraz dołączonej do projektu Ocenie skutków Regulacji (OSR) – uaktualnienia poziomu minimalnego wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, aby uatrakcyjnić możliwość zatrudnienia w jednostkach samorządowych, gdyż obecne stawki nie są konkurencyjne.

W POGONI ZA WZROSTEM MINIMALNEGO WYNAGRODZENIA

Jakie zmiany wprowadza rozporządzenie z dnia 12 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. z dnia19 lipca 2024 r., poz. 1071)?

– Po pierwsze, zaproponowany w nim średni wzrost wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych wynosi 18,68% w stosunku do obowiązującego poziomu.
– Po drugie, nowe, zmienione stawki minimalne wynagrodzenia zasadniczego (które obowiązują od 1 lipca br.) pracowników samorządowych „doganiają” obowiązującą również od 1 lipca 2024 r. stawkę minimalnego wynagrodzenia za pracę dopiero na poziomie VII kategorii zaszeregowania. Stawki minimalne wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach, dla których właściwe są kategorie zaszeregowania od I do VI, nadal pozostają poniżej płacy minimalnej, wynosząc 4000 zł brutto (I kategoria zaszeregowania) do 4250 zł brutto (VI kategoria zaszeregowania).

O tym, dlaczego rząd nie zdecydował się „wyrównać” minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych z poziomem minimalnego wynagrodzenia za pracę od I kategorii zaszeregowania, możemy dowiedzieć się z dołączonego do projektu dokumentu pt. „Zestawienie opinii oraz stanowisko MRiPS do projektu rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych”. Czytamy tam m.in., że „zgodnie z konstrukcją ustawową minimalne wynagrodzenie za pracę nie ma charakteru jedynie wynagrodzenia zasadniczego. Zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2020 r. poz. 2207, z późn. zm.), przy porównywaniu wysokości wynagrodzenia pracownika z obowiązującą wysokością minimalnego wynagrodzenia za pracę, brane są pod uwagę wszystkie przysługujące pracownikowi składniki wynagrodzenia i inne świadczenia wynikające ze stosunku pracy, m.in.: premie, nagrody i dodatki do wynagrodzenia, z wyjątkiem składników wymienionych w ust. 5 tego artykułu, tj.: nagrody jubileuszowej, odprawy pieniężnej przysługującej pracownikowi w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, dodatku do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej, dodatku za staż pracy, dodatku za warunki szkodliwe”.
Ponadto, ustosunkowując się do zgłoszonych uwag, resort rodziny pracy i polityki społecznej zwrócił uwagę, że przedmiotowe rozporządzenie Rady Ministrów „(…) określa jedynie minimalny miesięczny poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Kształtowanie całkowitej wysokości wynagrodzenia pracowników pozostaje w gestii pracodawców samorządowych. Instrumentem prawnym, umożliwiającym kształtowanie przez pracodawców wynagrodzeń pracowników samorządowych, jest – wymieniony wyżej – regulamin wynagradzania, wydawany na podstawie art. 39 ustawy o pracownikach samorządowych. W regulaminie wynagradzania pracodawca samorządowy określa m.in. szczegółowe warunki wynagradzania, w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę (art. 39 ust. 1 pkt 2)”.

TAB BS4

4300 zł brutto – tyle od 1 lipca 2024 r. wynosi minimalne wynagrodzenie za pracę. Natomiast z przyjętej przez rząd 13 czerwca 2024 r. propozycji wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę wynika, że od 1 stycznia 2025 r. ma ono wynosić 4626 zł brutto, czyli będzie wyższe o 26 zł od minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego dla XI kategorii zaszeregowania pracowników samorządowych.

BEZ OPINII KOMISJI WSPÓLNEJ

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (RD77), został skierowany i przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów bez opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Strona samorządowa Komisji Wspólnej odmówiła jego zaopiniowania najpierw na posiedzeniu Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli KWRiST, które odbyło się 24 czerwca 2024 r., a następnie na plenarnym posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, które odbyło się 26 czerwca 2024 r. Jednocześnie strona samorządowa wystąpiła do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z wnioskiem, aby: zaproponowane w projekcie RD77 zmiany dotyczące poziomów wynagrodzeń wstrzymać; przeprowadzić rzetelną dyskusję na temat systemu wynagradzania pracowników samorządowych; na podstawie wydyskutowanych ustaleń opracować projekt przepisów w sprawie wynagrodzeń pracowników samorządowych; skończyć z praktyką wprowadzania zmian w przepisach dotyczących wynagrodzeń pracowników samorządowych w trakcie roku budżetowego.

Jak wynika z opublikowanych na stronie Rządowego Centrum Legislacji informacji na temat przebiegu prac nad projektem RD77, zgłaszane przez stronę samorządową KWRiST postulaty zostały w znacznej części zignorowane.

Jakub Gortyński

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa