PRZEGLĄD LEGISLACYJNY
PRZEGLĄD LEGISLACYJNY - SAS 2 / 2025
KOŁA GOSPODYŃ WIEJSKICH
13 marca 2025 opublikowane zostało obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 6 marca 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o kołach gospodyń wiejskich (Dz.U. z 2025 r., poz. 310).
Ustawa określa formy i zasady dobrowolnego zrzeszania się w kołach gospodyń wiejskich, tryb ich zakładania oraz organizację kół gospodyń wiejskich działających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Koło gospodyń wiejskich jest dobrowolną, niezależną od administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego, samorządną społeczną organizacją mieszkańców wsi, wspierającą rozwój przedsiębiorczości na wsi i aktywnie działającą na rzecz środowisk wiejskich. Reprezentuje interesy i działa na rzecz poprawy sytuacji społeczno-zawodowej kobiet wiejskich oraz ich rodzin, a także wspiera wszechstronny rozwój terenów wiejskich.
RYNEK MOCY
18 marca 2025 r. weszła w życie ustawa z dnia 21 lutego 2025 r. o zmianie ustawy o rynku mocy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2025 r., poz. 290).
Nowelizacja wprowadza mechanizm aukcji dogrywkowych na rynku mocy, który pozwala na powtórzenie aukcji głównej albo uzupełnienie umów mocowych zawartych w wyniku rozstrzygniętej aukcji głównej, w przypadku gdy wyniki rozstrzygniętej aukcji głównej nie zapewniają możliwości utrzymania bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej do odbiorców końcowych. Sposób przeprowadzenia aukcji oraz procesy niezbędne do udziału w aukcji wpisują się w zasady dotyczące pozostałych aukcji funkcjonujących obecnie w ramach rynku mocy zatwierdzonego decyzją Komisji Europejskiej numer SA.46100 C(2018)601 final.
ADWOKAT ALBO RADCA PRAWNY Z URZĘDU
18 marca 2025 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ponoszenia przez Skarb Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej przez adwokata z urzędu (Dz.U. z 2025 r., poz. 332).
18 marca 2025 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ponoszenia przez Skarb Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego kosztów pomocy prawnej udzielonej przez radcę prawnego z urzędu (Dz.U. z 2025 r., poz. 331).
Powyższe rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości uzupełniają obowiązujące przepisy o stawki wynagrodzenia pełnomocnika wyznaczonego przez sąd z urzędu za postępowanie apelacyjne przed sądem apelacyjnym. Stawki minimalne za prowadzenie sprawy w postępowaniu apelacyjnym wynoszą:
- przed sądem okręgowym – 50% stawki minimalnej, a jeżeli w pierwszej instancji nie prowadził sprawy ten sam adwokat albo radca prawny – 75% stawki minimalnej, w obu przypadkach nie mniej niż 120 zł;
- przed sądem apelacyjnym – 75% stawki minimalnej, a jeżeli w pierwszej instancji nie prowadził sprawy ten sam adwokat albo radca prawny – 100% stawki minimalnej, w obu przypadkach nie mniej niż 240 zł.
PEŁNOMOCNIK DS. LOKALNYCH INICJATYW SPOŁECZNYCH: LIKWIDACJA
21 marca 2025 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 marca 2025 r. w sprawie zniesienia Pełnomocnika Rządu do spraw lokalnych inicjatyw społecznych (Dz.U. z 2025 r., poz. 349).
PRACOWNICY BIURA RADY FISKALNEJ
21 marca 2025 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek (Dz.U. z 2025 r., poz. 356).
Z dniem 15 lutego 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 20 grudnia 2024 r. o Radzie Fiskalnej, dotyczącej m.in. utworzenia nowej, eksperckiej i niezależnej instytucji, tj. Rady Fiskalnej. W związku z tym, że do pracowników zatrudnionych w Biurze Rady mają zastosowanie przepisy ustawy o pracownikach urzędów państwowych, zasadne jest określenie zasad wynagradzania pracowników Biura Rady w oparciu o rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2010 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek (Dz.U. z 2023 r. poz. 467, z późn. zm.).
GOTOWOŚĆ OBRONNA PAŃSTWA
29 marca 2025 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2025 r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz.U. z 2025 r., poz. 355).
Rozporządzenie określa:
- stany gotowości obronnej państwa, warunki i tryb ich wprowadzania;
- czynności służące utrzymywaniu stałej gotowości obronnej państwa, a także realizowane po podwyższeniu stanu gotowości obronnej państwa;
- organizację systemu stałych dyżurów na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa i czynności podejmowane przez poszczególne organy w zakresie tworzenia systemu stałych dyżurów na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.