Wójt, burmistrz, prezydent miasta nie może upoważnić zastępcy do dokonywania zmian w budżecie
SĄDY O SAMORZĄDACH - BIULETYN SAMORZĄDOWCA 3 / 2024
Uchwała Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie z dnia 6 września 2021 r., nr XXII/1341/2021
Prezydent miasta może powierzyć zastępcy prezydenta w swoim imieniu określone sprawy gminy, związane z kierowaniem i organizacją urzędu, sprawy pracownicze, a nie sprawy dotyczące prezydenta jako organu wykonawczego gminy. Zatem powierzenie określonych spraw zastępcy prezydenta należy rozumieć w kontekście uprawnień do kierowania urzędem, a nie w kontekście wypełniania funkcji organu wykonawczego.
Stosownie do postanowień art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) wójt jest organem wykonawczym w gminie. Wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy, określone przepisami prawa (art. 30 ust. 1 u.s.g.). Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz (art. 31 u.s.g.). Na podstawie art. 33 ust. 4 u.s.g. wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy.
Z przepisów ustawy o samorządzie gminnym wynika, że prezydent miasta może wyznaczyć swojego zastępcę, niemniej jednak nie przysługują mu z mocy prawa takie uprawnienia, jak prezydentowi. Przepisy ustawy o samorządzie gminnym nie przyznają zastępcy wójta (burmistrza, prezydenta miasta) żadnych samodzielnych kompetencji. Dysponuje on jedynie uprawnieniami, które wójt (burmistrz, prezydent miasta) zechce mu przydzielić, zgodnie z obowiązującym prawem.
W przepisach ustawy o finansach publicznych brak jest podstawy prawnej do możliwości scedowania przez prezydenta miasta uprawnień, jako organu wykonawczego, do dokonywania zmian w budżecie na inne osoby, w tym na zastępcę prezydenta miasta. Uprawnienie takie nie wynika również z przepisów ustawy o samorządzie gminnym. Przykładowo, na mocy art. 31 u.s.g. prezydent miasta ma kompetencję do kierowania bieżącymi sprawami gminy i w tym zakresie może powierzyć przypisane mu kompetencje swojemu zastępcy (art. 33 ust. 4 u.s.g.). Ten ostatni przepis nie może jednak stanowić podstawy do delegowania przypisanych prezydentowi miasta, jako organowi wykonawczemu gminy, kompetencji. Wykładnia językowa przepisu art. 33 ust 4 u.s.g. nie może być oderwana od treści całego przepisu art. 33, a w szczególności ust. 3 art. 33 u.s.g. Wykładnia ta daje podstawę do stwierdzenia, że prezydent miasta może powierzyć zastępcy prezydenta w swoim imieniu określone sprawy gminy, związane z kierowaniem i organizacją urzędu, sprawy pracownicze, a nie sprawy dotyczące prezydenta jako organu wykonawczego gminy. Zatem powierzenie określonych spraw zastępcy prezydenta, należy rozumieć w kontekście uprawnień do kierowania urzędem, a nie w kontekście wypełniania funkcji organu wykonawczego.